רגעי השיא כמנצח על במת המוזיקה היהודית הגדולה בעולם / יואלי דיקמן

כמנצח, בשבילי זו זכות לעמוד בשנה השנייה על בימת המנצחים במופע היהודי הכי גדול בעולם שמתקיים אחת לשנה לכבוד ילדי הארגון האסק, יחד עם גדולי הזמר החסידי שבזה אחר זה עולים לבמה להופיע מול האלפים הגודשים כל מקום פנוי באולם היוקרתי. זה לא מובן מאליו להיכנס לנעליים גדולות ולקחת אחריות על חלק נכבד מהעיבודים של הערב הגדול הזה.

בבואי לסכם את הערב המיוחד, אתמקד תחילה ברגעי השיא מבחינתי: רגע השיא הראשון, זה האוברטורה, (הפתיחה האגדית), מיד אחרי הזמנת המנחה הידוע, נחום סיגל לפתיחת האירוע. בדרך כלל, מידי שנה, מרכיבים עיבוד מיוחד לפתיח על פי הקונספט של הערב. השנה, בשונה מכל השנים במהלך כל הפתיחה לא הוזכרו שום קטעיי קישור משירים שיושרו תכף במופע, אלא התמקדנו אך ורק סביב הלחן המיתולוגי והידוע של האסק עם קטעי לחן ועיבוד חדשים, גרנדיוזיים וסימפוניים בין לבין.

נקפוץ מתחילת האירוע לסיומו, אל רגע השיא השני, סיום האירוע כאשר כלל אמני האסק, שעמדו במהלך הערב על הבמה מתקבצים להם לריקוד אחדות אחרון למחיאות כפיים של אלפי הצופים. זהו רגע מחמם לב לראות את אחוות האמנים המדהימה.

ללא ספק מדובר בהפקה גרמנית מתקתקת, דברים שלא רואים בשום מקום אחר. החל משלב בחירת הרפטואר וכתיבת העיבודים, כתיבת תפקידים לתאורת במה ואולם לפי העיבודים החדשים, כמו בהפקות הוליוודיות.

נחזור אחורה, עוד לפני פתיחת המופע, אל שלב החזרות שהיה ללא ספק אחד האטרקטיביים והמוצלחים שהיו לנו. היינו אמורים לקיים חזרות ביום שישי במנהטן, אך משמים שלחו לנו שלג ובוטלו כל הטיסות לניו יורק מהשעה 01:00 של ליל שישי. אי לכך, כל התכניות שונו במיידית, והוחלט לקיים את החזרות בשלט רחוק, דרך רשת הסקייפ.

האמת? חששתי מאוד האם זה היה כמו שצריך. אחרי הכל, מדובר בהפקה גרנדיוזית ויש הרבה מאוד אחריות, אך לא היו לנו יותר מידי אופציות וקיימנו את החזרה ביום שישי. למרות החששות שנלוו לחזרות מרחוק, אני חייב לומר שזו היתה החזרה הכי מוצלחת מכל החזרות שהיו לנו. אני שודרתי באולפני החזרה על מסכים גדולים, והעבירו איכות שידור גבוהה, בלי דיליי, וכך יכולנו לנצח ולתת הוראות כל מה שצריך.

עלינו על טיסה מיד במוצ"ש, ומיד לאחר שנחתנו בבוקר יום ראשון, נסענו היישר אל האולם, שם קיימנו חזרה גנרלית, בדיקת סאונד וכו'. קרדיט גדול מאוד מגיע לאלי גרסטנר שעמד מאחורי כל ההפקה, והוא הראש של כל המתרחש מאחורי ולפני הקלעים.

צפו בתיעוד מיוחד מתוך החזרות:

נעבור למופע עצמו. ללא ספק יש כמה רגעי שיא נוספים במהלך ההופעה עם גדולי האמנים.

התבקשתי לתזמר מחרוזת של כרבע שעה עם להיטיו הגדולים של ר' ברוך צ'ייט האגדי. היו אלו מרגעי השיא שלי. החל מכתיבת העיבודים ועד הביצוע על הבמה עם התזמורת הגדולה וכמובן ר' ברוך צ'ייט עצמו, וכשלצידו מתווספים בשירה הכוכב העולה שמחה ליינר והמלחין ארי גולדוואג ובליווי מקהלת זמירות שליוותה כמובן את כל הערב בגאון.

מיילך קאהן, כבר הפך לתופעה שלא צריך להרחיב עליה. לפי כמות מחיאות הכפיים שהיו באולם כשעלה לבמה וכשירד ממנה, אתה מבין שמופע האסק 31 בשנת 2018 לא היה יכול להיות בלי השתתפות התופעה הזאת שנקרא מיילך קאהן. קרדיט גדול לזאבי פריד, עומד מאחורי הדבר הזה. על מנת להתאים את הלהיט שלו "ואהבת" לקונצרט של האסק, כתבתי לשיר עיבוד מחודש וגרנדיוזי.

בהמשך עלה לבמה ארי גולדוואג, שביצע מחרוזת מלהיטיו, כחלק מהקונספט של אירוח מלחינים. להלן חלק מהלהיטים שהוא הלחין ובוצעו על ידי זמרים אחרים: עברי אנכי / שלום עליכם / קה ריבון / יש תקוה.

כמו כן חייבים לציין את ההופעה של גדול המלחינים, משה לאופר שביצע מחרוזת ללהיטיו הגדולים בביצוע של גדול הזמר החסידי אברהם פריד. בנוסף, להקת הילדים ישיבה בויס, שחזרה, לדעתי אחרי כמה שנים של הפסקה, לבמה עם המפיק אלי גרסטנר שעלה ללוות אותם בנגינה על הפסנתר.

לסיכום: הייתה תחושת גיוון גדולה מאוד בקונצרט המסורתי, כאשר על הבמה הופיעו החל מהאמנים הכי צעירים ועד למבוגרים והוותיקים. יחד עם הפקה הוליוודית מכל הבחינות הטכניות והמוזיקליות, זה בהחלט דבר שלא זוכים להשתתף ולנצח על זה בכל יום. העבודה על במה אחת עם גדולי הנגנים בעולם לצד גדולי הזמר החסידי ולדעת שכל הדבר הגדול הזה מבוצע למען ילדי ומשפחות האסק, להם נאחל שבעזרת בשם, הכל יהיה לתועלת ושיתחזקו לחיים בריאים ומאושרים, אמן.

קרא בנושא:

אלפים בקונצרט 'האסק' השנתי בפעם ה-31 • גלריה נוצצת

תיעוד מהאסק: אברהם פריד, מיילך קאהן, ברוך צ'ייט ושמחה ליינר

11 תגובות

  1. הייתי באולם, בכלל לא אהבתי את העיבוד של ואהבת. סתם אובר דרמטיות מוגזמת שכל מהותה להציג באור מחמיא את המעבד הכריזמטי.

    הזמר המסכן התבלבל מהעיבוד הנפוח, הפסיק לשיר כמה פעמים במהלך השיר, (חפשו ביוטיוב) התאורן לא הצליח לעקוב אחרי כמות הברייקים ההזויה. ובתוצאה הכללית מדובר בכשלון מבצעי שהיה קורס אל תוך עצמו, אם לא היה את הפלייבק שרץ מאחורה ועזר לשדר עסקים כרגיל.

    מנצח טוב הוא מפקד שמוביל את חייליו בביטחה אל חוף מבטחים תוך התחשבות במכלול הנתונים בתמונה הגדולה, ולא מתרכז רק בכבוד האישי שלו, כי כשרודפים אחריו כל היום – לפעמים הוא גם בורח.

  2. אליפות !! ומקצועיות בליגה… אין לו מתחרים.
    והחזרות שעשה מהארץ בכלל קטלני.

  3. בנצי לא הזמר מסכן… אלא מסכן שהוא זמר!
    אולי מלחין יותר יתאים לו אבל… לא מעבר. לדעתי.
    וזה שכל הזמן חיפש קש הצלה מדיקמן לא מעיד כהוא זה על מקצועיותו של יואלי!!
    ולראיה – יש מלללאאא הופעות לראיה איך שימש כמפקד מוצלח ומקצועי ברמות..
    תבדוק את זה!

  4. מני אתה לא רואה שהוא כותב "סתכלו ביוטיוב"??
    משם הוא הביא אתזה אז סורי אבל:
    "אתה כותב יפה" לא כ"כ מתאים פה…………..

  5. טוב, את יודעת מה, שני,
    גם את כותבת יפה!
    ….
    😉

  6. בנצי (3) צודק בכל מילה אין מה להוסיף.
    בקשר לזמר.. הוא באמת לא יכול לשיר בארוע כזה הוא [עדיין(?)] לא מספיק מקצועי וזה לא אשמתו של יואלי (תראה עוד קטעים שלו מהופעות חיות ותבין….)
    אבל בלי קשר לזה אתה צודק מאוד במה שכתבת.
    ו Lali אף אחד לא חולק על זה שדיקמן באמת מוכשר והכל, אבל הוא מגזים עם כל הבלאגן שהוא עושה גם בעיבוד וגם בכללית.

  7. לא מסכימה איתך!
    זה יפהפה לראות אדם שעושה את מה שהוא טוב בו עם כל האנדנלין.. הוא פשוט מחובר למה שהוא עושה,
    כמה כאלו אתה מכיר בתחום שלו??
    "הבלאגן" שאתה קורא למה שהוא עושה זה בעצם כל החיות והשמחה שהוא מעורר בדרך שלו.
    אני נהנת לצפות בביצועים שלו.
    ובינינו אין אחד שלא "בלאגן", לפחות זה מביא תועלת משמעותית (: . בעיני בכל אופן.

השאר תגובה