שירה בכותל בתשעה באב? הנה דעתו של המשפיע המוזיקלי

קבוצות של נוער חרדי ודתי שהגיעו בליל תשעה באב לרחבת הכותל המערבי, הביעו את כמיהתם לבית המקדש על ידי שירת שירי רגש והתעוררות. היו מתפללים שהדבר הפריע להם ובין הצדדים התפתח עימות • צפו בתיעוד ובדעתו של ר' מענדל ראטה

את הסרטון הזה, פרסם המשפיע ר' מענדל ראטה בצירוף לפוסט הבא:

"הסרטון הבא, מהערב בכותל המערבי, מזכיר לי אפיזודה מימי בחרותי בישיבה. ליל תשעה באב, בישיבה גדולה. אני יושב ואומר קינות, מנסה להתחבר לצער ולאבל, אך אחרי זמן מה הנני מרגיש שפי ולבי אינם שווים. אין לי כח למלמל מילים כה רבות. ואני חושב לעצמי, מה יש לי מלהגיד קינות כה רבות בשפה פיוטית שפחות מובנת בעידן שלנו, ופחות או יותר גם חוזרת על אותם רעיונות בכל הקינות שוב ושוב.. לו רק היינו יושבים בחורי הישיבה אחרי הקינות, ב׳זיץ׳ מרגש לליל תשעה באב, מדברים קצת על בית המקדש בשיחת חברים כמה דיבורים בגובה העיניים מתוך הלב, ושרים שירי געגוע לירושלים ולמקדש.. זה מה שהיה מחבר את ליבי ובטח גם את לב חבריי, אל תחושת הכמיהה אל הגאולה העתידה לבוא. בלי לזלזל חלילה במנהג אמירת הקינות שיסודתו מהררי קודש, אלא להוסיף אחריהם שעה של שירת הלב, שיותר מחברת כיום את הלבבות..

"איכשהו, אחרי הקינות, הנני ניגש אל כמה מחבריי ושוטח לפניהם את הרעיון, ׳מה אתם אומרים על זה׳..? הם מסתכלים עלי במבט של תמיהה, ״בתשעה באב״??? לא תמצא רב שיתיר לך דבר כזה. ואני חושב לעצמי, מי אומר? מהיכן המקור שאסור דבר כזה בתשעה באב? אין מובאה כזו בהלכה. ובכן, התקשרתי אל קו ההלכה, הקו הטלפוני אליו מחוברים רבנים 24 שעה ביממה. הרים לי איזה רב שרק למשמע השאלה נחרדו אזניו והוא ענה לי: חלילה! ׳לא יעלה על הדעת דבר שכזה׳. ידעתי שאין לכך שום מקור. בליבי ידעתי שהיום, זה מה שיחבר את ליבו אל הנוער היהודי אל הכמיהה למקדש ולגאולה, כי זוהי השפה של הנוער שלנו כיום. אבל ידעתי גם שקשה מאוד יהיה ליישם דבר שכזה ללא היתר מפורש. יכולתי רק לנחם את עצמי, שבשלב מסויים, הנוער יילך לזה מעצמו. הוא פשוט יתחיל עם זה, בלי לשאול אף אחד. אנחנו פשוט נמצא אותם יושבים על הרצפה ושרים על ירושלים עיר הקודש ועל הגאולה.

"לפני כמה ימים, שאלתי לחבר אחד שהוא פעיל בתנועות נוער המקדש, תגיד, האם ידוע לך על דבר כזה, שמאות בני נוער יושבים בליל תשעה באב ושרים שירי געגוע למקדש? ואם כן, היכן זה קורה.. הוא אומר לי: למיטב ידיעתי אין שום דבר שכזה כיום. עניתי לו: אוקיי, כנראה שבנתיים זה רק קיים בחזיוני.. כי דבר שכזה אמור לקרות באיזשהו שלב. הנוער הולך לכיוון הזה.

"הערב אני מקבל מלא סרטונים, ממאות בני נוער היושבים במעגל גדול ליד הכותל, ושרים שירי כמיהה לגאולה ולמקדש. ואז הגיע הסרטון הצפוי של מחאה מול המנהג החדשני הזה. אני מבין את לבבות שני הצדדים. זה מחזיק בטענה שבמשך קרוב לאלפיים שנות הגלות לא ידענו ממנהג שכזה, ואיך אפשר לשבת ולשיר את שיר ד׳ בהיותינו עוד בגלות..? וזה מחזיק בטענה, שאנו בעידן אחר, בו אפשר כבר לשמוע צלילי שירה וזמרה מרוחה של הגאולה שעומדת ומשתקפת לעינינו, ואם כי השירים המה עדיין שירים של כמיהה לגאולה מתוך הגלות, אך השפה של כבדות ובכי ויללה כבר פחות ופחות מתחברת ללב הנוער, והוא רק רוצה לשיר את שיר ד׳ בבית המקדש. ובמילים אחרות: אתם בוכים על החורבן, אנו חשים כבר את צלילי שירת הלוויים.

"אתם בוודאי יכולים לשער מי הולך לנצח. תהיו בטוחים שזהו מנהג שהולך להפוך למנהג של קבע בכל שנה בליל תשעה באב מול הכותל המערבי, עם מאות ובהמשך אלפי בני נוער. שנזכה בקרוב לשמוע את צלילי הגאולה השלמה, ונזכה לחזות בקרוב בבניין בית המקדש במהרה בימינו ובידינו".

28 תגובות

  1. תודה על הפרסום של זה. וואו.
    אני חושבת שזה היה ממש מרגש ויפה השירה בכותל בתשעה באב. באמת זה מה שמחבר בדור שלנו.

  2. אפשר להבין את שתי הצדדים
    אבל רוצים שלא נצטרך להבין את שתי הצדדים
    נהיה בגאולה

  3. ברור שאפשר להבין את שתי הצדדים.
    זה קונפליקט שמתקיים בתוך כל אחד מאיתנו…..
    אבל המראה הזה בליל תשעה באב בכותל מזכיר לנו על מה חרב ביהמ"ק
    עצוב שזה נראה ככה ושאין גישור והבנה.
    צריכים לנסות לבוא אחד לקראת השני ולא הפוך……
    אבל במקום לשנות את כל העולם- נשנה את עצמינו…………

  4. יש הלכה בישראל.
    אסור לשיר בתשעה באב!!!
    אחדות זה דבר מאד יפה, עד שזה מתנגד לדבר ה'.

  5. הייתי שם וכ"כ התרגשתי מהשירה זה כל כך עורר את כולם
    וממש הצערתי שזה הפסיק, חבל שלא מבינים שזה הדיבור של הדור

  6. אינני שולל את הרעיון.
    אבל ממש לא נראה שהבחורים באו להתחבר לכמיהה לבית המקדש, ואליבא דאמת – הם היו יכולים לעשות זאת בהרבה מקומות שאף אחד לא יראה אותם.
    זה נראה יותר כמו "מודה" חדשה שנפוצה היום, במקום לחפש את הנקודה האמתית, לחפש "ריגושים" ו"אקשן" שממש לא קשורים למה שאומרים באותם אירועים.
    דומני שלא הסברתי את עצמי מספיק טוב, אבל אולי מישהו יבין למה התכוונתי.

  7. אני בחור ישיבה והשנה הגעתי לכותל ואמרתי לחברים שלי באו נקפוץ דקה לכותל הקטן הלכנו לשם וכבר מרחוק אני שומע שירים "ה שמעה תפלתי ושועתיך אליך תבוא אל תסתר פניך ממני ביום צר לי" זה כ"כ נגע לי הלכנו ישבנו שם עד 3 בבוקר ואמרתי קצת קינות תוך כדי ובבוקר נסעתי לבית אחרי הנץ ואמרתי לחברים שלי לפני שהגענו לכותל על זה שקשה לי לומר את כל הקינות בלי להבין כלום ומה שהשירה עשתה לי שם בכניסה לכותל הקטן יש שם שער ירוק גדול אם חריץ למטה והצצתי ורואים את המקום ששועלים הולכים בו תנסו את זה שנה הבאה זה החיבור אשמח לשמוע את דעתכם גולשי גאולה fm ושנזכה להרבות רק אהבת חינם ותודה ר מנדל על הטור

  8. איך אפשר לבוא לשיר ולעשות מה שרוצים "כי זה הדור"
    יש הלכה ויש רבנים ופוסקים אי אפשר לעשות מה שרוצים
    השנה יצא פסק הלכה מהרב ברנזדופר שזה אסור על פי ההלכה
    יש להם על מי להסתמך שהם עושים את זה ?
    את הרב שלהם הם כן שאלו?

  9. אני באמת מבין את שתי הצדדים: מצד אחד יש את האיסור לשיר בתשעה באב, ומצד שני יש את צרכי הדור ואת הדרך שבה הם מתחברים לקב"ה. ולכן אני חושב שכל אחד צריך לשאול את רבו בעניין, מי אנחנו שנפסוק בכלל?

  10. שנה שעברה היה מאוד יפה ומרגש בכותל חבל שככה דווקא בתשעה באב אנשים מתנהגים

  11. צריך לאפשר לכל אחד להתחבר ליום הזה
    אני אישית פניתי לפני כמה שנים ליהודי גדול ואמרתי לו שאני לא מחבר לקנות בכלל ושיר של יידל ורדיגר על זה היה דווה ליבנו גורם לי לבכות ולהזדהות עם החורבן והוא חייך אלי ואמר לי תעשה מה שמחבר אותך לא בפרהסיה

  12. זה נכון שהנוער של היום צריך את זה, אבל אפשר להבין שזה בעיה להתחיל לשנות מההלכה כי מי יודע איפה זה יגמר, וזה לא פשוט אך מנגד בוודאי לא יפה לצעוק ולרחק ביום כזה אפשר לדבר בצורה שונה ולהסביר שלרגשי הלב יש מקום ,אך יש הלכה ואם לא שומעים אז אין מקום לצועק ולדחוף זה גם עבירה ויותר גדולה כי זה מרחק
    ונזכה לביאת משיח בקרוב

  13. אני רק רוצה להגיד שהתגובות פה וכן דעתו של "המשפיע" וחבר מרעיו זה פשוט שידור חוזר של המשכילים, הרפורמים, הצדוקים, הערב רב וכל אחד בדורו.
    צריך להבין שזאת התורה לא תהא מוחלפת והרבנים של כל דור הם אלו שקובעים את ההלכות (כי הרי לא יהיה כתוב בתורה שניתנה בדור המדבר הלכות אבלות לעוד 2000 שנה…..) ומי שיש לו אמונה מבין שאן כזה דבר להתאים את ההלכה לדור!!!!!!!!!
    חכמים וגדולים וצדיקים ממני ומכולכם קבעו את הלכות האבלות ואף בחור עם כיפה סרוגה או פיאות מסולסלות וגיטרה יעיז לערער עליהם ולנסות לצפצף "שככה זה הדור וצריך להתאים את ההלכה לדור….."
    השם ישמור שזה הדור שבליל תשעה באב כל מה שהוא רוצה לעשות בכותל – שריד בית המקדש במקום לבכות ולקרוע את הבגדים זה לשיר "שירי כמיהה וגאולה"
    אני בטוחה שזה היה יפה כי זה תמיד יפה שילדים שרים שירי רגש וכולם ביחד וכו' אבל לכל דבר יש זמן וליל תשעה באב זה הזמן להתאבל ואני חושבת שלזה אלוקים מחכה עכשיו ולשירי גאולה יחכה הזמן שלהם!!!!!!!

  14. משפיע יקר

    אני תמהה כיצד תקראו לאחד שכולו מושפע מאווירת הרחוב "משפיע חסידי" משפיע זה אחד שמשפיע על המצב להעלותו למצב רוחני יותר והלכתי ולא אחד שכל טרנד רחובי (גם אם הוא נחמד יותר זה נשאר טרנד רחובי) המושפע הזה רץ לכתוב לומר וגו' שהוא מזמן חשב על זה וכך צריך להיות…..

    אני מודה שזה קשה ולא נחמד להתאבל על חורבן הבית הרבה יותר נעים להתעורר בשירי רגש ולחזור הבייתה לא כאוב כל כך אבל (גדול ) מה שמתבקש מאיתנו זה להתאבל נקודה

    מקווה שתביאו ממשפיעים אמיתיים

  15. אגב ניתן לראות בסרטון איך שפתאום. הם כבר באו לשיר כדי להיות צודקים והגיעו אף לשירים שמחים שזה לכולי עלמא לא מתאים
    אכן דבר ללא היתר לא מתחילים גם אם כך מרגישים ואם זה כל כך חשוב הרבנים כבר היו מוצאים היתרים עכ"פ המקילים

  16. נראה לי ששירת לכה דודי בליל שבת בלווי מוזיקלי זה דבר שהרבה יותר מרגש ומחבר אותי לקבלת שבת מאשר טקסט שנכתב לפני חמש מאות שנה, מה גם זה הרבה יותר מתאים לדור שלנו. האם כבוד הרב המשפיע יוכל להתיר לי גם את זה???? או שהיות וכבודו לא מתחבר לנכתב בהודעה זו ולכן ייאסר זאת
    בקיצור "מארסיך ומחריביך ממך יצאו" ר"ל

  17. חברה אני חושב בכל אופן לא בדיוק מתאים לשיר נכון שזה מרגש ונכון שזה יפה אבל את היום הזה ספציפית צריך להתאבל ולא לשיר בעיקר שהיה שם שירים שמחים שישירו ביום אחר לא חסר ימים

  18. סוףסוף פותחים את הפה, אסור לשמוע בכלללל גם אם זה החיבור לה', וזאת הלכה נקודה.
    מי ששר בתשעה באב, זה מזכיר את האלו שפתחו מסעדות, ברור שלא עד כדי כך, אבל איך הם מעיזים ריבוש"ע

    מה הוא חושב לעצמו ה"משפיע הזה"?

  19. איפה רשום ששירה בפה בלבד אסורה בתשעה באב שמישו יאיר את עיני לרגע.
    ולא משנה כמה החברה שמוחים "חושבים" שהם צודקים לא זו הדרך!!!!!!

  20. וחוץ מזה מה שלא נראה לך מתאים אז לאדם אחד זה הכי טבעי בעולם ואם זה לא אסור וזה גורם לו להתחבר ולהרגיש ולחשוב על החורבן אז מי אנחנו שנפריע לו אתה לא מעוניין בזה אל תקשיב ואל תלך לשם אבל להפריע להם ולהתעמת איתם זה כבר באמת כתוב בהלכה וזה לא מתאים!!!

  21. אבל הוא צודק בקטע שזה יהפוך עכשו למנהג קבוע ולאט לאט יבואו יותר הרבה אנשים

  22. חברה, זה לא דאורייתה(מהתורה) -זה הלכה וחז"ל דיברו על שיר שמחה וכדו, מצטער אבל עם הקינות אני לא מתאבל על החורבן-עם שירים אני מתאבל.(אפי שאני מבין את שני הצדדים)

  23. אני יודע דבר אחד האדמור מצאנז זצוקלל"ה כששיחררו את הכותל המערבי היו כאלה שרקדו שם וזה ממש צימרר אותו ולא יכל להסתכל על דבר כזה חושבים שזה כבר הגאולה הרי זה הרבה יותר קשה לשבת ליד הארמון של האב ואנו לא יכולים להיכנס אבל זה לא אומר שצריך להתפרע
    זה לא מריח לך תעמוד בצד ותתפלל עליהם

  24. לדעתי ושוב לדעתי, מי שמסוגל לעמוד מול הכותל ולשיר שירים שמחים בתשעה באב, אבד ממנו כל זיק יהודי.
    לא כתוב שאסור ללכת עם בגד ים בכותל,

השאר תגובה