שידור חי
פרויקט קרליבך: האיש שוויתר על הכל – ליפא שמעלצר
רבים שהרימו גבה לפשר כל מיני הנהגות שלו שהיו נראות על פניו משונות. קרה לי מספר פעמים שפגשתי חסידים או תלמידים שלו ושמתי לב שהם מרגישים צורך להסביר את אותן ההנהגות ולתרץ אותן בטעמים שונים. בדרך כלל, אני קוטע אותם באמצע הדברים ואומר להם שאין שום סתירה בין להיות רב גדול כמו ר' שלמה לבין אותן הנהגות כי ככה זה יהודים אמיתיים. לא כל מה שאנחנו עושים צריך להיות מקובל על כולם – ובלבד שאנחנו משתדלים לעשות את הדברים לשם שמים.
אני מוסיף ומספר להם שבאחת ההזדמנויות קבוצת בחורי ישיבה קנאים לקחו טרמפ את ר' שלמה ברכבם לניו ג'רזי והחליטו לנצל את הנסיעה כדי לתקוף אותו על כמה מההנהגות שלו שלא מצאו חן בעיניהם. הם ירדו עליו בלי הפסקה והטיחו בו האשמות קשות. הוא חייך וביקש לענות להם. הם הסכימו לשמוע מה שיש לו לומר, ואז, שלמה בחיוך גדול אמר להם: "יכול להיות שאתם צודקים, אולי במעשים שלי איבדתי את הגן עדן שלי, אבל אתם יודעים מה? בשביל לקרב עוד יהודי אני מוכן לאבד את הגן עדן שלי".
חשבתי על הדברים האלו והגעתי למסקנה שהם לא נאמרו מן השפה ולחוץ, משום ששלמה קרליבך ויתר על גן עדן כבר בעולם הזה. הייתה לו האפשרות לחבוש שטריימל וקפוטה מהודרת ולהפוך לאדמו"ר גדול. הייתה לו כריזמה, חסידים, וגם כשרון בלתי מבוטל אבל הוא ויתר על כל הגינונים האלו בשביל להגיע לאחרון היהודים בוילאג' גייט.
זה היה ר' שלמה והלוואי שתהיה לי הזכות ללמוד ממנו וממעשיו.
13 דעת הגולשים
מרגש מאוד.
חומר למחשבה.
שטיות!
מנסה לתרץ את עצמו
לחפות על המעשים שהוא עושה
ליפא שחצן
עוד אחד שמנסה לקרב
עם כל הקירובים רק מרחקים
יש משהו בדבריך, יעקב.
הסיפור נכון!!! כל אחד לוקח את הדברים לחייו שלו!!
מה שבטוח שרואים היום שגדולת הרבנים שמבטלים את עצמם עבור חיזוק יהודי אחר גדולה הרבה יותר!!!
וואס איז נייעס!!!!!!!!
לצה אתה חושב שלחבוש שטריימל ושיהיה לך הרבה חסידים זה גן עדן בעולם הזה??
זה להיות כלוא ובחיים אתהנלא עושה מה שאתה רוצה אלא מה שנדרש ממך לעשות...
מי שהוא רבי אמיתי מקריב את העולם הזה בשביל זה
מי שהוא רבי מזוייף.. הוא סובל מאד בעולם הזה אבל הוא מוכן לסבול בשביל הכבוד המדומה הזה אבל כשהוא מגיע לעולם הבא ורואה כמה באמת אנשים צחקו עליו הוא מבין שהוא הפסיד גם את הגן עדן בעולם הבא וגם את הגן עדן שאפשר להשיג בעולם הזה..
לחבוש שטריימל ולעשות קרעכצין ופרצופים ולהישען על שני שמשים שמלווים אותך עד השירותים וליסוע במכונית לבוש שמונה בגדים שאי אפשר לעשות אפילו אפצי כי מיסתכלים עליך זה לא גן עדן.. אפילו בגיהנום אין כאלו יסורים....
אני חושב שלקרב יהודים לא צריך לרדת רמה
את אותו הדבר הוא יכל לעשות בלי כל הירידה הרוחנית, נ.ב הוא חזר בתשובה שלימה
הסיפור הידוע שלאחרונה חיים ולדר כתב אותו בספרו
לא שטויות זה היה הדעה שלו באמת
אם היה לו תאבות לדברים שהוא עשה למה הוא גם נישק איזה אחת זקנה מקבצת נדבות ברחובות
וודאי שאנחנו לא נעשה מה שהוא עשה, וגם מה שהוא עשה היה משיקולים לא נכונים
אבל מכאן ועד להפוך אותו לרשע וחוטא במזיד
ומה שרוב רובם של הרבנים יצאו נגדו באותה תקופה זה כדי שאנשים חרדים לא יגררו אליו וינזקו כי הוא באמת היה משפיע והוא לא היה חרדי כשר, ונוסף לזה כל מה שיצאו נגדו היה עוד לפני המעשה בו הוא חזר בתשובה [חצי שעה לפני פטירתו]
ואם זימנו לא משמים לחזור בתשובה לפני פטירתו זה אומר הרבה......
"אמר ר"נ בר יצחק גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה והאמר רב יהודה אמר רב בלעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן אלא אימא כמצוה שלא לשמה" (נזיר כג:).
"אמר ר"נ בר יצחק גדולה עבירה לשמה ממצוה שלא לשמה והאמר רב יהודה אמר רב בלעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפי' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן אלא אימא כמצוה שלא לשמה" (נזיר כג:) - במשך הדורות היו כמה שחרגו בשביל בשביל עם ישראל משרות הדין. כמו בגמרא שם על יעל עם סיסרא וכמו עם אסתר (שבאה לאחשוורוש ברצון באותה הפעם (אותה הפעם של הגשת השרביט) - "וכאשר אבדתי אבדתי"), וכמו אותו אחד שהיה מתלבש כדוגמת הגויים כדי להתחפש לסוהר ובכך הציל בת ישראל אסירה מביאות נוכרים (ששכנע אותם שהיא נידה). מקרים בודדים שאנשים מסויימים עשו למען עם ישראל. זה לא כל שני וחמישי (גם פה המקרים היו נדירים) וזה לא לכל אדם - שאף אחד לא יעז לעשות גזרות שוות והתרים לעצמו מאותה דמות. לכל כלל יש יוצא מן הכלל - וה' יראה ללבב
*לעולם
*לעולם **משורת הדין