ארץ האפשרויות הבלתי-מוגבלות

המהפכה שעוברת בשנים האחרונות על עולם יצירת המוסיקה • מה מייחד את המוסיקה האלקטרונית על פני המוסיקה הרגילה שכולנו מכירים? • יוחנן בלייך בטור ראשון בסדרה

לא הגיוני שתהיה מכונית אוטונומית, דלתות נפתחות בעזרת חיישן ולוויינים מרחפים אי שם בחלל והמוסיקה תישאר בדיוק כפי שהיתה בעבר. ואכן, בשנים האחרונות ניכרים שינויים קיצוניים גם בעולם יצירת המוסיקה.

אם נדייק, המוסיקה נמצאת מאז בריאתה בתהליך אבולוציוני מתמיד. ברור שפיתוחם של כלי נגינה חדשים במרוצת השנים תרמה לא מעט לארסנל הצלילים שלנו, ואין ספק כי הדורות, ככל שהתקדמו, הביאו בכנפיהם מוסיקאים חדשים ומוכשרים. עם הזמן למדנו להכיר מוסיקה שלווה לצד בועטת, בלדות שקטות, ואלסים וינאיים, ג'אז ורגאיי. העיבודים דאז התאפיינו בקווים מנחים דומים, ככל שניתן היה להשיג במסגרת כלי הנגינה. הלחן הוא זה שתוך כדי השיר היה לוקח את צרכני המוסיקה אל אותה ארץ שהיוצר כיוון אליה, עד כאן הכל טוב ויפה.

עם בניית עולם המיחשוב נכנסו לשימוש כלי נגינה אלקטרוניים שהרחיבו את מגוון הצלילים הקיים. יש יוצרים שהשתמשו בהם בקביעות ובאופן אקטיבי הבולט בעיבוד, ויש שהשתמשו בהם למצער – על מנת לשמר את הסאונד הקלאסי. ושוב – הכל טוב ויפה. יש לנו פסנתר אקוסטי וכן פסנתר חשמלי, גיטרות מסוגים שונים, כלי נשיפה ופריטה, מיתרים ולקינוח – צלילי סינתיסייזר לגיוון. אבל המוסיקאים לא שקטו על שמריהם. לא יתכן שהמחשבים יכולים להציע רק צלילים שונים המנגנים את אותה המוסיקה. הם חיפשו מוסיקה שונה לחלוטין – ועם הזמן מצאו!

המוסיקה האלקטרונית שהתגלתה והתפתחה בעשרות השנים האחרונות הינה ללא ספק 'ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות' של המוסיקה. לאט ובטוח נמצאו נוסחאות רבות ליצירת סוגים רבים של מוסיקה חדשה, כזו שתשפיע בצורה הטובה ביותר על קהל צרכני מוסיקה מסביב לגלובוס. המוסיקה הזו ממשיכה להתפתח בכל רגע נתון והיא באותה מידה גן עדן ליוצרים היודעים לנצלה.

כמו במעבדת ניסויים שבה בוחנים, להבדיל, את תגובותיהם של עכברים לתהליכים שונים, הפכה זירת המוסיקה המתחדשת לפלטפורמה שבה לומדים כיצד ישפיע אפקט מסויים על מקצב, איך הופכים מוסיקה למקפיצה יותר והאם אפשר ליצור מוסיקה 'מלאה' מבלי לדחוס צרמוניה של עשרות כלים אלא בעזרת צלילים מלאכותיים וממוקדים. אט אט הפכו הניסויים לנועזים יותר.

איפה נערכו הניסויים? בעיקר ברחבות ריקודים ברחבי העולם. זו הסיבה שהמוסיקה האלקטרונית המוכרת והשכיחה ביותר היא מוסיקת דאנס. כדי לשמח ולהתסיס ננקטות שם שיטות שונות המובילות בסופו של דבר לפראות, מה שבהחלט יכול להסביר את העובדה שבציבור החרדי המוסיקה האלקטרונית נחשלת ולא מפותחת עדיין. בכל אופן, במסגרת אותם ניסויים נשברו מוסכמות מוסיקליות רבות:

א. כאמור לעיל, במוסיקה המסורתית הלחן והעיבוד מתפתחים לכיוונים שונים תוך כדי השיר. הם עולים ויורדים ויש בהם חלקים רבים, מה שמחזיק את המאזין לאורך היצירה ועד סופה. במוסיקה האלקטרונית לעומת זאת, אין כל כך הרבה חכמה בלחן עצמו, והעיבוד מורכב בעיקר מ'לופים' (קטעים קצרים שחוזרים על עצמם) שיש בהם איזשהו רעיון מוסיקלי מעניין. אז מה גורם לאדם להאזין? אפקטים שונים ורעיונות שלעיתים אפילו לא מורגשים לאוזן הבלתי-מזויינת.

ב. במוסיקה המסורתית בדרך כלל אנחנו מתייחסים בעיקר לזמר המבצע את השיר ולמלחין שמאחוריו, ואילו במוסיקה האלקטרונית כמעט אין חשיבות לזהותו של הוואקליסט. הזמר הוא בסך הכל כלי של המעבד כדי להגיע לסאונד הספציפי שעמד לו בראש בעת יצירת הטראק.

ג. באופן כללי, לפי המוסיקה האלקטרונית המתפתחת, עצם המוסיקה לא כ"כ חשובה כמו שחשוב מה היא גורמת לך. כלומר, באילו טכניקות אתה משתמש כדי להביא אלו תחושות. ברור שגם למוסיקה עצמה – ההרמוניה והמלודיה – תפקידים מכריעים בהשפעה על המאזין, אולם במינון ההשקעה בה ביחס לטכניקות אחרות חלוקים ביניהם היוצרים וכן ניכרים חילוקים בין הז'אנרים השונים שבמוסיקה האלקטרונית בנוגע למינון זה.

27 תגובות

  1. כתבה יפה. ניכר שהמבקר מבין במוזיקה. הכתבה ערוכה וכתובה בטוב טעם. נשמח לעוד מגזינים.

  2. עם כל הכבוד למוזיקה אלקטרונית ולכותב, זה בדיוק כמו סיגריה אלקטרונית, אדם שמעשן הוא יגיד לכם שזה לא סיגריה, אין לו את החויה.
    מוזיקה אלקטרונית, היא חסרת אנושיות וחויה.
    (וגם לא נשמעת טוב בעליל.)

  3. לנחמי, זאת הסיבה שסיגריה אלקטרונית לא נפוצה ומוסיקה אלקטרונית כן… כנראה שיש בזה משו

  4. לא בדיוק הבנתי מה הסיבה?
    אגב, סליחה אם לא הבנתם אותי, אני מדברת פה כתור אחת שמנגנת מוזיקה כמובן קלאסית 10 שנים, אז תבינו אותי.

  5. או שאתה בא לאמר שזו חויה אז אתה טועה, כי אדם שיודע מה זו מוזיקה אמיתית, לא יסבול את המוזיקה הזו וכנ" גם בסיגריה.

  6. נורא מעניין מה שנכתב כאן..
    מוזיקה אלקטרונית בעיני זו אולי ארץ של אפשרויות, אך לגמרי מוגבלות.
    נכון שהיא מביאה איתה משו חדש ותוסס… אבל! אי"א להתבלבל בה – היא לגמרי אלקטרונית.
    והעיבודים בה מורגשים.
    נראה לי שלחן מושקע וברמה גבוהה לא יצטרך הרבה ממנה, כי היא מביאה איתה פחות איכות ויותר מונוטוניות… לדעתי.
    מאוד מקווה שרמת הלחנים לא תרד בעקבות ההתפתחות הנ"ל…

  7. דעתי – שיש בזה משהו ובזה משהו
    כמובן שאין על המוזיקה החיה ה'LAIV'
    יעידו על כך טובי הזמרים שילכו דווקא אל מעבדים כמו משה לאופר מונה יואלי דיקמן וכו'
    אף יעידו על כך כל ההופעות ואירועי יוקרה הענקיים, שבהם ינגנו ויופיעו כלים אמיתיים.
    יעידו על כך אמני ג'אז ובלאז' ברחבי העולם הגדול שממלאים אולמות למאות אלפיהם.
    ברם, יש גם עצמה מיוחדת בשירים מסויימים ששם לא הייתי מדביק שום מוזיקה אחרת מלבד די ג'יי ומוזיקה אלקטרונית. חדה ברורה ומחשמלת.

  8. לנחמי וללי, אני חושב שהמבקר צודק
    גם אני מנגן כבר שנים פסנתר ואני מבין שזה הכי יפה שיש, אבל לפעמים המוסיקה האלקטרונית עושה לך וואו כזה שאין במוסיקה אמיתית. כל מקרה לגופו

  9. יפה דודי, גם אתה מנגן,
    טוב?
    על כל הסולמות?
    אקורדים?

  10. לא דברתי על צדק ולא על יופי, ברור שלמוזיקה הזו יש משו מיוחד מחשמל ו.. אפילו נועז.
    מה שניסיתי לומר זה שבמוזיקה "המסורתית" יש חשיבות ומשמעות ללחן עצמו, ואילו במוזיקה "האלקטרונית" המיקוד הוא יותר בעיבוד.
    בלייך קרא לזה ככה –
    "לפי המוסיקה האלקטרונית המתפתחת, עצם המוסיקה לא כ"כ חשובה כמו שחשוב מה היא גורמת לך"..
    ולדעתי ההבדל יהיה מורגש דווקא כשננסה לשיר את זה.
    תנסו לשיר לחן מסוים מהמוזיקה הנ"ל – כל ה"עוקץ" איננו…
    לעומת לחן איכותי ומושקע – הוא ירגש או יקפיץ גם ללא כלי נגינה רבים.

  11. טוב חבר'ה אחרי שקראתי את כל התגובות הגיע הזמן שתקשיבו למה שיש לי להגיד. זה לא שאני הולך עכשיו לחדש משו אבל החידוש הוא שהפעם "אני" אומר את זה. חח.חחח.חחח אז ככה:
    מוזיקה חיה ללא ספק היא מוזיקה איכותית ומי שיודע ליצור מהכלים החיים מוזיקה טובה זה פצצה מה שכן במוזיקה אלקטרונית יש אפשרויות שאין במוזיקה חיה כמו כל מיני עיבודים יפים מאוד ואין מה להגיד גם במוזיקה האלקטרונית יש משו יפה ומגניב, או יותר נכון בואו נשאל ככה מה יותר כיף לכם לשמוע שיר שיצא כסינגל או את אותו שיר רק מהקלטה בהופעה חיה לי אישית יהיה יותר כיף לשמוע את השיר המקורי ולא בהופעה כי תמיד מוסיפים שם עיבודים וצלילים אלקטרוניים שמחיים את השיר יותר, ואפשר לסיים ששני הסגנונות יפים וכל אחד למה שהוא מתחבר יותר.

  12. הכלי העיקרי שלי הוא צ'לו- 7 שנים.
    כלי משני פסנתר שנתיים וחצי.
    אני פשוט עושה תואר במוזיקה, ואני חיה בלי סוף את המוזיקה.

  13. דודי, מבטיחה לך, בלי הוכחות שזה בדיוק כמו החרדים, באמת אלו שחיים בדרך התורה האמת, פתאום יש איזשהו משהו מבחוץ שכ"כ מושך ונראה שהוא משמח וטוב, אבל האמת נמצאת במקום אחד בלבד, לגבי המוזיקה, אתה הרי יודע שזה מבחוץ וזה שקרי ולא אמיתי, זה פשוט הורס את המוזיקה וזה עצוב.
    חבל, מוזיקה אמיתית היא דבר כ"כ יפה שיכול לשמח באמת ולא כל הטראנסים זה עושה מין גסות כזו, כשאני שומעת מוזיקה כזו, אני מרגישה שאני נהיית "גסה".
    לא אומרת שצריך כל היום לשמוע מוזיקה נורמלית, זה גם יכול להיות אולי ענין של טעם.
    בקיצור – לא לי.

  14. לא נראה לי שבלייך ציפה לשיח כזה ערני..
    מעניין איך יהיה הטור הבא בסדרה.

  15. נחמי, יש הרבה סוגים לא רק טראנסים. יש גם הרבה נעימות רגועות אלקטרוניות. את פשוט לא מקשיבה לחומר הנכון

  16. טוב, אני מצטערת, שככה דיברתי, היתקפתי מידי, זה לא בסדר, סליחה.
    בכל אופן אשמח לקבל דוגמאות.

  17. אין מה להגיד "נחמי" צודקת לחלוטין אפשר בהחלט לשמוח ולשמח בחתונה בלי אלקטרוניקה וכדו'
    תכנסו לשמחת בית השואבה ב"קרלין סטולין" ותאו שאפשר לרקוד ןלשמוח ועד איך אם מוזיקה אותנטית ושירים חסידים ישנים ולא שירים "חסידיים" של היום…………..ו

השאר תגובה