החממה – הבית החדש של האמנים החרדים

הגיע תורה של המוסיקה היהודית להתרגש • מוסיקאי חרדי צעיר? מעוניין להתפתח ולמצות את הפוטנציאל שלך? הנה הזדמנות פז בשבילך • יוחנן בלייך מספר מזוית אישית על פרוייקט חרדי חדש וחסר-תקדים

בדרך כלל בטור הזה אני מסקר עבודה של אחרים. אלבומים חדשים, מגמות במוסיקה היהודית או אמנים שונים. הפעם, לשם שינוי, אני רוצה לשתף אתכם בפרוייקט שזכיתי בעצמי להשתתף בהובלתו.

בדורות האחרונים של המוסיקה החסידית שמעתם לבטח על אמנים רבים מאד, אבל הם עדיין מתי-מעט ביחס לכשרונות שלא יצאו לאור, או שכן יצאו לאור – אבל לא ביחס הראוי לאיכותם. אנשים מוכשרים מאד מלחינים שירים רבים, המצטרפים לקודמיהם – במגירה. יוצרים שהיה בכוחם להשפיע רבות על המוסיקה היהודית, דיכאו את כשרונותיהם מסיבות שונות ולא זכינו ליהנות ממרכולתם.

ברור ששוק המוסיקה החסידית ניזוק מהמצב העגום הזה, אבל מה שלי אישית, כיוצר חרדי צעיר, כאב יותר – הוא העובדה שהצעירים הללו לא רואים אופק בדרכם המוסיקלית וכתוצאה מכך אינם מגיעים לידי סיפוק וחדוות יצירה. כל יוצר יבין את התחושה כאשר הוא מצליח ליצור מהלך מוסיקלי שבעיניו לא פחות ממדהים אך העולם לא זוכה לטעום מאותה השראה.

תמיד חלמתי למצוא פתרון. לא רק אני, רבים וטובים חלמו ואף ניסו, אבל עד כה נכשלו מסיבות תקציביות או טכניות.

לכן הערב הפתוח של 'החממה' שהתקיים בליל שישי שעבר גרם לי להתרגשות אדירה ועמוקה מאד. זכיתי, יחד עם חברים יקרים מארגון 'אביעה' (המוביל יזמות בקרב צעירים חרדים) לפתוח צוהר ולייסד פתרון שמסמן, בעיני לפחות, לא פחות מעידן חדש למוסיקה היהודית.

כדי לתת מענה ראוי יש להכיר את הצרכים, את הכאב:

א. לאמן יש צורך בחברה. חברה במובן הפשוט: ידידים שניתן להתייעץ עימם, להשמיע להם רעיונות מוסיקליים או סתם לשבת ולג'מג'ם יחדיו. הבדידות אינה מוסיפה – וזאת בלשון המעטה – לפוריות ויצירתיות.

ב. על מנת להשתפר ולהתפתח, אמן ירצה מדי פעם עזרה והכוונה מקצועית. קורסים, כיתות-אמן וביקורת בונה מעולם לא הזיקו לאיש. ההיפך הוא הנכון.

מסקנה: אנחנו רוצים להקים סביבה תומכת ומבינה, ומקצועית לא פחות – שתטפח אמנים צעירים (כאן קפץ לי לראש השם 'החממה'). מקום נעים, חמים ובעל אטמוספירה מקבלת – בליווי מוסיקאים מנוסים: מורים למוסיקה, יוצרים ונגנים בעלי קילומטראז' גבוה.

ועכשיו בא לי לספר לכם על האירוע. הערב הפתוח, שהתקיים בליל שישי שעבר במרכז הקהילתי של "אביעה" בירושלים, אירח את היוצר סיני תור ולהקתו למחרוזות שירה בציבור ואת אמן הג'אז והנשפן הבינלאומי דניאל זמיר לכיתת-אמן ורב-שיח מרתק. האירוע התקיים בסימן מוסיקה ישראלית אך כלל פסיפס של סגנונות כאשר במקביל התבקשו המוזמנים להביא עימם כלי נגינה.

מרגע תחילת הערב הופתענו מגודל ההיענות לפרוייקט. אל המבנה זרם קהל רב מכל גוני הקשת ובשלל גילאים. "אביעה" דאגה למיתוג מכובד, עמדות הסברה וכיבוד עשיר. סיני תור הביא את הפאן כמו שהוא יודע, עם מחרוזת שירים סוחפים פרי-עטו שאליה הצטרף הקהל בזמרה ובמחיאות כפיים קצביות. מנקודת מבטי, סיני הוא אמן המומחה ביצירת מצב-רוח; אל שירתו האנרגטית ופריטת-הגיטרה של סיני הצטרף המוסיקאי מרדכי-צבי שמרלינג במבחר כלים: גיטרה חשמלית, קחון וארסנל מכובד של כלי הקשה.

לאחר דברי ברכה והסברה מפי הרב שמעון וייס, מראשי "אביעה" והרב דניאל רוטנמר, מוסיקאי נכבד ומיוזמי התוכנית, עלה על הבמה דניאל זמיר, מצוייד בסקסופון, על כל צרה שלא תבוא.

לאחר שסיפר מעט על חייו מבחינה מוסיקלית ועל תהליך החזרה בתשובה שלו כאשר הוא ממשיך להופיע על במות מאסיביות ברחבי העולם, החל הקהל להציף אותו בשאלות בנוסח "מהו בעצם ג'אז?", "איך מאלתרים?" ו"כמה חשוב להתאמן". זמיר השיב לשאלות בסגנונו ההומוריסטי ואף הדגים בלייב את ההבדל בין נגינה רגילה לנגינת ג'אז כאשר הוא משתמש בניגון החבד"י "קלי אתה" לצורך ההמחשה.

זמיר נהנה מאד לתאר את ההנאה שחש כאשר הוא, יהודי שומר תורה ומצוות עם זקן וסירטוק חבד"י מצליח למלא אולמות-ענק במדינות כמו גרמניה, כאשר הוא מוביל את שירת "צמאה לך נפשי" והקהל (שלעיתים ברובו מוסלמי…) עונה ב"יאמה, יאמה, היי". הוא מאריך ומתאר אתגרים שהוא נפגש עימם כאמן חרדי מבוקש ולא מפסיק להדגיש כי יש צורך תמידי בחזרות ועוד חזרות.

כאן סיני תור חוזר ומצטרף לחגיגה כאשר הוא מבצע לצד זמיר ובשיתוף פעולה מלא עם הקהל את "צמאה". לאחר שדניאל נפרד מאיתנו, סיני המשיך והוביל איתנו שירה בציבור. שילבנו בין קומזיץ משירי קרליבך לבין שירה ישראלית – "ממקומך" לצד "ילד של אבא". בשלב זה נשלפו גיטרות מנרתיקיהן, אני הקטן ליויתי בקלידים וידידים נוספים ניגנו בפסנתר ובכלים אחרים. זה היה אחד מאירועי השירה המרגשים בחיי – קבוצות צעירים שרו יחדיו עצומי עיניים. היה הרבה רגש, הרבה כיף ובעיקר הרבה מאד אופטימיות ותקווה.

גם בתום האירוע, התגודדה קבוצה עקשנית בחצי-גורן עגולה מסביב לפסנתר (שלומי ברנשטיין – אתה השראה!) והמשיכה לשיר בדביקות שירי ערש באידיש, ניגוני באבוב ושירי ארץ ישראל הישנה.

האירוע אולי הסתיים אבל הרשמים ממש לא. הרצון העז מצד הצעירים החרדיים המוכשרים הללו לראות בהתגשמות חלומם, יישאר איתנו לנצח ולא נרפה עד שנצליח להקים את הבית חסר-התקדים הזה, ממנו יצאו היוצרים הגדולים של הדורות הבאים.

מוסיקאי חרדי צעיר? מרגיש שהתוכנית היא בול בשבילך? אל תפספס את ההזדמנות! בא והצטרף לחממה המוסיקלית – הקלק כאן.

31 תגובות

  1. וואוו. אין לי הרבה מילים מעבר לזה. חבל שזה קל ה רק עכשיו. כמה אמנים בטח פספסנו שהיו' יכולים לקדש שם שמים ברבים!
    במה כרוכה ההצטרפות? בתשלום כלשהו? איפה אפשר למצוא אתר שלכם? אפשר פשוט לבוא ולנגן? איפה ומתי נפגשים? ועוד משהו, אתם לא חוששים מ"מה יאמרו הרבנים?"ש

  2. הייתי שם וזה רעיון ענק!! זה "ה" חלום של כל בחור חרדי מוסיקאי, למי ששאל (3) זה חינם אין כסף ואפשר להיכנס לדף הפיסבוק אביעה-באור פניך וליצור קשר,
    רק חבל שלא היה שם מספיק ציבור מה"חומר הטוב" ש"לא פוחד להרגיש-פתוח לחשוב…."
    ובזה קריאה לכל מוסיקאי חרדי רציני בא בא בא בא בא!!!

  3. לדני
    תנסה להירשם בקישור ואולי יחזרו אליך ויתנו לך פרטים…

  4. מושיקו, אתה יודע לנגן?
    אני חושבת שצריך לעשות גם לנשים.
    אנחנו יודעות לנגן הכי יפה, ומעיפים אותנו ככה….

  5. שלחתי, אולי עוד תראו אותי כאן בתמונות. חחחח

  6. בטח מושקע, שלמו פה הרבה כסף למשרד יחצ"נות בשביל לוגו ובאנרים מושקעים תחשבו למי יש כסף להשקיע בדברים כאלה? 10 ניחושים – – –
    יפה עניתם. ארגון הלל ושכמותו הרוצים לחלל את הקדושה של הנוער העדין, היפה והרגיש שלנו.
    זהירות!!!
    תעשו קומזיצים פרטיים בישיבות או בכל מקום אחר.
    רק לא במקומות מפוקפקים כאלה עם נגנים ההזויים עם סמרטוט על הראש.

  7. מישו יכול לקצר לי מה זה?
    אינלי כח לקרוא מגילות……..

  8. חיים הלוואי והיה לך טיפה מהיראת שמים שיש לסיני תור כן ההוא עם הסמרטוט על הראש, ולפני שאתה שופט אנשים לך ותבדוק ואל תבלבל את המח בכל מיני שטויות שהאכילו אותך. (ואני לא מדבר על בית הלל)

  9. חיים, מה אתה עושה באתר גאולה? אתה לא יודע שזה האתר הרשמי של ארגון הלל? הם מנסים לקלקל את עם ישראל
    ומשקיעים הרבה כסף בבאנרים ולוגו מושקע

    יאללה לך ללמוד

  10. ועוד הערה קטנה, לא שופטים אדם מחיצוניות, אתה כ"כ צדיק, אז זה כלל בסיסי ביהדות.
    אם לא ההודעות של הדוקטור ומושיקו, כבר עשית לי שטיפת מח.

  11. נשים יש להם תפקידם חשובים אחרים ולא לנגן
    כל כבודה בת מלך פנימה

  12. מוישה?
    אאההההממ
    לגברים יש תפקיד חשוב ללמוד תורה כל החיים ולא לכתוב תגובות ברדיו גאולה.

  13. אין קשר אחד לשני נחמי .גברים צריכים ללמוד וזה לא מפריע לכתוב תגובות אבל נשים התפקיד שלהן זה להיות בבית ולא ….

  14. סליחה???????????
    כנראה שלא הבנת, אני תמהתי על כך שאין כזה דבר לנשים בלבד ללא גברים, וגם ללא פרסום בגאולה.

  15. לחיים (13): הייתי שם, וגם לי בהתחלה זה היה נשמע "מסריח", אבל את חלק מהאנשים שהיו שם בארגון וההפקה הכרתי (ישראל שטרן, חנני בלייך) ונרגעתי… לדעתי זה דבר טוב, נצרך, ובשורה גדולה.
    ואגב, לבנות חרדיות יש מספיק מסגרות ללימודי מוסיקה וברור שכל מסגרת כזאת יש גם בה פן חברתי לבנים אין כלווווום (חרדי כמובן) אז בלי תלונות ותהיות, וכמובן…השוביניזם של "מיושה" לא במקום.

  16. עאלק יוצר חרדי צעיר כולך בקושי מנגן את יד ימין באורגנית של קסיו אל תעוף מבקר מוסיקה נהיה לי…………………..

השאר תגובה