רדיו גאולה

מהיכל בית המדרש להיכל הנגינה: צללנו לעולמם של הרזאלים וגילינו שיש אלטרנטיבות

מהיכל בית המדרש להיכל הנגינה: צללנו לעולמם של הרזאלים וגילינו שיש אלטרנטיבות 3

מאת: יוחנן בלייך • צילומים: יח"צ

"מה עשית היום… האם כבר שרת שיר היום? האם מצאת שביל היום? האם הקשבת לחלום? האם בירכת לשלום? אדם בודד הולך מולך, לעולם לא תדע מה עובר לו בנשמה…"

"שמים שפתחת מעלי, שתקתי ושמעת תפילותי. היית לי עמוד אש בלי לבקש, עמוד ענן – ולא שאלתי אותך לאן…"

"היי אחי, יש'ך אש? אז דע לך שיש עולם בחוץ שמחכה להתחמם בה. היי אחי, יש'ך אש? הגיע הזמן להשתמש, זה לא הזמן להתעקש…"

הטקסטים האלו, מלאי הכישרון והחן נכתבו ע"י אהרון רזאל שגם הלחין ושר. אהרן, בן 43 ומוסיקאי משחר ילדותו, חזר בתשובה ומאז מעשיר אותנו במוסיקה מיוחדת מכל היבט.

אם נעזוב רגע את השירה שלו ואת העובדה שהוא גם מעבד וקלידן מוכשר מאד, ושמלבד לימודיו בכולל הוא פותח ספר בכל רגע פנוי, מדובר באמן מקורי לחלוטין שמשמיע דברים שונים מאד. כל כך שונים (- שונים אבל יפים!) שלא תשמעו בשום מקום.

הרפרטואר הוא מגוון מאד, הרבה מילים מן המקורות (החל במקורות ה'פשוטים מאד' – "הסנה בוער", "צא מן התיבה" ועוד) והרבה חומר שכתב בעצמו. הכתיבה היא מושחזת אך רכה, הרעיונות לא היו מביישים את הקופירייטרים הגדולים בתעשייה.

כמלחין, בתחילת הדרך הוא יצר בעיקר לחנים קליטים ועליזים לעיבודי רוק'נ'רול. בהמשך הלכו הלחנים והעמיקו. יש בהם כיום הרבה יותר משחקי סולמות וארטיקולציות מעולם הג'אז. אבל היופי והחן ה'רזאלי' ניבט מכל תנועה.

לא לחינם מב"ד כבר אוחז בדואט השלישי עמו (אחרי 'את אחי' ו'בעניין השמחה') – באלבומו האחרון של אהרון שיצא לפני כחודשיים תמצאו דואט חדש בשם 'אנא עבדא'.

גם יידל אירח אותו (בשיר 'מה תמר' וכן מאוחר יותר ב'שוש תשיש'). גם שולי רנד וכמובן אחיו יונתן – פעמים רבות, וגם בצד השני של המפה – חנן יובל ועוד.

אחיו הגדול והמוכשר לא פחות של אהרון, הלא הוא יונתן (שהוציא אף הוא אלבום לאור בחודשים האחרונים.) רק לאחרונה זכיתי להשתתף בהופעה שלו עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון.

אז כמובן, ההיכל הענק, 60 הנגנים, הסאונד המדהים והעיבודים המורכבים, זו חוויה שלא שוכחים מהר.

אבל יונתן! לראות אותו מקרוב שר, מנגן בפסנתר ובצ'לו ובגיטרה, מנצח על התזמורת וכל זאת לאחר שעיבד את כל השירים – כולל תזמור לפרק מסימפוניה של מוצארט, לשירים שלו מתקופות שונות ואפילו לשירי קרליבך – זה משהו נדיר בנוף שלנו, לפחות כרגע.

גם במוסיקה של יונתן תמצאו הרבה פסוקים, מנגינות קסומות ותזמורים מלאים. ברזולוציה טובה יותר, הלחנים חדשניים ומעזים, על רקע הרבה צלילי קשתות ארוכים ופסנתר. הרבה מוטיבים דומים למוסיקה של אהרון – רק קצת פחות היפי ויותר מתוזמר. יונתן הוא מאסטרו (הפעם באמת…) שמלחין, מעבד ושר את שיריו בענוות חן ייחודית.

גם את יונתן התחילה המוסיקה החסידית להכיר בשנים האחרונות – "היום תאמצנו" המקסים מאלבומו האחרון של שלוימי גרטנר, "קום התהלך" עם ברוך לוין וכמובן כמובן, "והיא שעמדה" בביצועו של יעקב שוואקי שכבש את כל הקהלים בסערה (אגב, אנקדוטה מעניינת הקשורה בשיר סיפק לי המנצח בהופעה הנ"ל של יונתן: ב"והיא שעמדה" העממי המילים סותרות את המנגינה: במילים 'אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו' היא סוערת ועליזה, ובמילים 'והקב"ה מצילנו מידם' היא 'נרדמת'. לעומת זאת יונתן הלחין את המנגינה לפי המילים, כפתור ופרח… השראה, כבר אמרנו…)

אבל הנקודה העיקרית שבה אני רואה את הסיכום של ההמלצות האלו, היא שכל אחד מן האחים רזאל הוא עצמו בלבד – לא חיקוי של אף אחד אחר; והוא מביא לנו את ה'עצמו' המלא.

וזה מביא אותנו שוב לעניין ה'השראה' (זוכרים?). כי הם כותבים הרבה מחשבות אישיות שלהם, ומלחינים בסגנון ייחודי מאד (שלעיתים גם קשה לשיר אותו, יש להודות). הם לא מנפיקים שירים שיהפכו פופולאריים בחתונות.

הם לא בעניין של להיות סלבים. הם בסך הכל מעבירים את ההשראה קדימה. אם זה 'ילך' או לא, פחות רלוונטי. מה שחשוב זה שהם ממצים את עצמם הרבה יותר מתרבות הפרסום והיח"צ. ודווקא לכן, חשוב שקולם ימשיך להישמע, וחשוב שתשמעו את קולם.

Exit mobile version