רדיו גאולה

מה מיוחד באלבום החדש של לוי פאלקאוויטש? • סיקור נרחב

מה מיוחד באלבום החדש של לוי פאלקאוויטש? • סיקור נרחב 2

מאת: יוחנן בלייך

בשנים האחרונות עובר עולם המוסיקה החסידית מספר שינויים. אחד העיקריים שבהם קשור דווקא לקולותיהם של הוואקליסטים שמצליחים להתקדם לעבר כותל המזרח.

בתחילת עידן הזמרים החסידיים, אולי כהמשך מתרבות החזנות, מי שהצליח כזמר הוא מי שהצליח להגיע לטונים גבוהים. אם ניכנס לזה, ברור שיש גם יופי מוסיקלי בשירה גבוהה ועוצמתית, אך ניתן לשער כי הקהל בעיקר אוהב דברים מרשימים – כפי שכולנו נאהב לראות קסמים או שבירת שיאים כלשהם.

בכל אופן, בשנים האחרונות כאמור כמעט נעלמה הגישה הזו, לפיה שירה טובה תלויה בכמה הזמר מצליח לצרוח ו/או לאחוז את נשימתו לאורך זמן. ברור שישנם עדיין זמרים ששירתם עוצמתית וחזקה היא השיטה שלהם (אוהד מושקוביץ, שמחה ליינר ועוד) אבל באופן כללי זמרים בעלי קול דק ושירה רכה ועדינה תופסים היום באופן מעולה. קחו למשל את בערי וועבר, שלוימי גרטנר, ישראל ורדיגר, בני פרידמן ועוד זמרים שעושים קריירה מהגשה עדינה ורגועה יחסית של שירים.

זמר שמגיע לו את המזרח הוא אחד שמשלב בין העוצמה לבין העדינות בויסות המדוייק. כזה הוא לוי פאלקאוויטש, וזו הסיבה שאלבום הבכורה שלו "אחכה לו" הכתה גלים גדולים מאד יחסית לאמנים מהסוג הזה. לוי אכן ניחן בשליטה רבה על קולו העשיר והמבוסס ולא תשמעו אותו סוטה מן הטון, אך גדולה של אמן תלוייה בפרטים הקטנים ואם תאזינו היטב תגלו כי עוצמת השירה אינה קבועה, יהא זה בגלל שינוי באופי המילים או לפי תנודות הלחן.

ועכשיו, כמה שנים לאחר סדרת הלהיטים שיצאו לאור במסגרת האלבום הראשון, הוא ממשיך את הקו באלבום הנושא את השם "טוב לי". בהתאם לסטנדרטים הגבוהים שהציב בפעם האחרונה, גם הפעם מדובר ביצירת פאר של שירים חסידיים מרגשים לצד קצביים, מעובדים בחן ובאיכות סאונד מעולה. סוללת מוסיקאים מן השורה הראשונה נטלו חלק בהפקה שלא ניכנס לכל פרטיה אך אנתח מספר שירים שבעיני הם גולת הכותרת שלה.

"לבי", השיר הפותח את האלבום אינו להיט דאנס אלא יצירת רגש חסידית שהולחנה ע"י אנשי פרידמן (דע כי יש שדה). המילים מתוך זמירות שבת והעיבוד – של אודי דמארי – שליו. לחניו של פרידמן תמיד ייחודיים מאד, וזה אינו יוצא מן הכלל: תנועות הלחן מרתקות ועם זאת משרתות היטב את הפיוט העתיק.

ההמלצה שלי לשיר קצבי מתוך האלבום היא "וכל מאמינים". המעבד, שוב אודי דמארי, עשה בחירה מעולה כאשר שילב בתחילת השיר ובמהלכו צלילי פלאק (=פריטה) אלקטרוניים אשר מתמזגים בהמשך אל תוך מקצב מלא חיות. הלחן (של אברהם מרדכי שווארץ, מפיקו של לוי) לוקח את המילים לכיוון מעניין. כמכלול, שילוב מצויין בין מוסיקה חיה לבין אלקטרונית. הקלרינט מוסיף רבות לאותנטיות, והנגיעות האלקטרוניות נותנות גרוב עדין ומתבקש. פשוט גישמאק.

דוברי האידיש ימצאו אוצרות באלבום זה. אם חיפשתם את השיר המשלב בין פסוקים לבין פרשנות אידישאית, "המלאך" – שהולחן ע"י הערשי ראטנבערג הוא בדיוק כזה. מדובר במין שיר ערש שמאחל "גאט זאל דיר שיקן א מלאך'ל" – ישלח לך הקל מלאך. את הלחן הייתי מגדיר "לחן בסגנון יידישאי". אברמי גוראריה – המעבד מארה"ב נתן ללחן היפהפה הזה מקצב סווינג – סופט ג'אז בלי לגרוע מן התזמור המלא שאותו הוא עושה מעולה כדרכו.

מה עוד באלבום? שיר שנכתב והולחן ע"י ר' יו"ט עהרליך הבלתי-נשכח ועובד ברוב כישרון ע"י מוסיקאי ופסנתרן צנוע מארץ הקודש – אחיה כהן. יש את שיר הנושא – "טוב לי" שיוכל להיכנס לפלייליסט של קומזיצים חסידיים, ומי שעוד יספיק לפני סוף חנוכה ייהנה מ"על הניסים" בלחן חדש של שרולי ליפשיץ ועיבוד דאנס. יש את "קנקן" שלא הבנתי מה מטרתו (בכל אלבום יש לפחות שיר אחד כזה) אבל אם נסתכל בקנקן, הוא מעובד בקצב לטיני כיפי.

אבל שורה תחתונה, אם אתם אוהבים הפקות מושקעות, לחנים מעולים והרבה אידיש – זה אלבום חובה.

Exit mobile version